För några månader sedan så var jag inom handikapprörelsen på en styrelseutbildning. Den var förlagd i södra Stockholms förorter på ett hotell från en ganska välkänd hotellkedja. Jag hade goda förhoppningar om att det här skulle bli en trevlig vistelse. Om ryktena var sanna så skulle jag inte behöva oroa mig för min självständighet på hotellet utan ha möjlighet att umgås som alla andra som vilken hotellgäst som helst. Redan när jag skulle checka in så anade jag att det här skulle inte bli som jag hade hoppats på Den stackars portieren såg mig inte bakom disken. Utan jag fick ta en tidning och vifta med så jag syntes. Disken var så pass hög.

Incheckningsdisk

Incheckningsdisk

När jag väl lyckades få kontakt med personalen så blev jag mycket trevligt bemött. Personalen som arbetar på hotellet var överlag mycket trevliga. När jag sedan fått min nyckel till rummet (plastkort som kräver bra finmotorik för att passa in i kortläsare i hiss och dörr samt att man har god syn för att se åt vilket håll man ska stoppa i kortet) så verkade rummet helt ok de första minuterna.

rum

rum

Inga heltäckningsmattor och gott om plats. Trevligt! Lite längre in i rummet möttes jag däremot av detta:

Säng

Säng

Utrymmet mellan säng och vägg var så trångt att jag inte kom fram till sängen. När jag hade fått hjälp att flytta sängen åt sidan så var den så pass hög att jag allvarligt funderade att fråga efter bergsklättringsutrustning nere i receptionen. Jag var inte helt säker på att jag skulle kunna komma upp i den (ned kommer men ju alltid). Fönstret (för att tex mörklägga) eller tvn kunde jag inte ta mig fram till alls. Det stod en soffgrupp och ett bord i vägen som jag inte kunde flytta på i första taget. (tyvärr ingen bild) Men riktigt tragikomiskt blev det inne på toaletten: Jag hade särskilt bett om att få en duschpall att ha i duschen. Där stod något som mest liknade en upp och nedvänd papperskorg (tyvärr ingen bild). En person med dålig balans hade haft goda chanser att slå sig riktigt illa om hen halkade till från duschpallen med en tvålhal kropp. Ja om man hade nått tvålen alltså. Den satt så högt upp på väggen att en sittande person knappt kunde nå den. Jag gjorde det inte.

Tvål

Tvål

Jag kunde inte heller se mig själv i spegeln på toaletten (eller någon annan stans i rummet), jag nådde knappt upp till handfatet och skulle toalettpappret ta slut så hade det varit riktigt jobbigt. Då hade jag behövt kasta prick på toalettrullen och hoppas på att träffa rätt.

badrum

badrum

Men resten av hotellet då? Som ni kanske anar så var det inte mycket bättre där heller.

Hotell lounge

Hotell lounge

Hotellets lounge bestod av höga bord med barstolar. Trevligt för de som når upp men utestängande för andra som använder sin egen stol.

Matsal

Matsal

I matsalen stod mat o dryck, tallrikar och bestick med mera i huvudhöjd på en gående person. Utan hjälp (av personal som inte hade tid) hade det inte gått att ta maten själv. Men varför nu detta gnällinlägg på ett dåligt hotell vad gäller tillgänglighet. Det är väl bara att strunta i det här hotellet i framtiden? Förvisso kan man göra det. Men poängen är att det här hotellet är prisbelönt för sin tillgänglighet. Diplomet sitter tydligt vid hissarna.

diplom

diplom

Hotellet har alltså fått tillgänglighetspris! Hur kommunen kom fram till att hotellet förtjänade det är för mig en gåta. Å andra sidan kommunen kanske inte förväntade sig att en hotellgäst med funktionsnedsättning kommer att checka in, konferera, sova, äta, duscha, gå på toaletten eller umgås med andra på hotellet. Utan enbart att man faktiskt tog sig in genom ytterdörren? Och det fungerade ju faktiskt bra! 

Kommentarer till: "Tillgängliga hotell?" (1)

  1. Det kanske räckte att hotellet var tillgängligt beläget inom kommunen för att de skulle få kommunens tillgänglighetspris eller att kommunen fått ett bra avtal i utbyte mot utmärkelsen.

Kommentera

